“Din
întâmplare, se cobora pe acelaşi drum un preot.” (Luca 10:31).
Toți cei
care vin la Ierusalim, din toate punctele cardinale, urcă deoarece Ierusalimul
este situat pe Muntele Sionului la o altitudine de 700 de metri față de
nivelul mării și,
toți
cei care pleacă din Ierusalim în orice direcție,
coboară.
Spun
aceasta deoarece am urcat și am coborât de şapte ori la și de
la Ierusalim și
am făcut şi drumul din Ierusalim la Ierihon care fiind, pe malul Mării Moarte,
este mai jos de Ierusalim cu 1100 de metri deoarece Marea Moartă este cu 400 de
metri sub nivelul tuturor mărilor de pe pământ (plus altitudinea de 700 de
metri a Ierusalimului fac exact 1100 de metri diferență).
Poziția
geografică a Ierusalimului este menită să ne învețe
despre poziția
noastră spirituală, Muntele Sionului fiind simbolul altitudini spirituale la
care ne vrea Dumnezeu să fim, dar unde din nefericire omul nu a vrut să rămână.
Istoria
celui căzut între tâlhari este istoria fiecărui om de pe pământ - în afara vieții
Domnului Isus - despre el nu se spune că era pe același
drum ca al omului căzut, al Preotului căzut deoarece ocolește pe
cel întâlnit și
a Levitului căzut care face același lucru condamnabil, „Dar un Samaritean
care era în călătorie..”
Samariteanul
era în călătorie, avea haine deosebite de Preot și de Levit,
era un străin cu care evreii nu aveau legătură - nu se cobora pe același
drum, așa
cum se spune despre cei trei și avea în bagajul său vin și
untdelemn.
Nu
sunt decât două moduri de a călătorii în această viață și
două tipuri de comportament. Unii - și aceștia sânt
cei mai mulți
- care trăiesc și
merg la întâmplare, chiar dacă au fețe bisericești, indiferent
de denominațiune,
reprezentați
fiind prin Preotul și Levitul care coborau pe același
drum ca cel căzut, fără a avea nici dispoziție și
nici mijloacele necesare aparenței pe
care o au. Câtă speranță s-a născut în inima celui căzut când a văzut la
orizont un Preot, dar câtă decepție a urmat văzând că este ocolit!
Alții,
dimpotrivă, care trăiesc având un scop, o ținută
şi poartă cu ei totdeauna vinul și untdelemnul.
Dacă
un șofer
trece pe lângă un accidentat sau un decedat, ocolindu-l, el devine complice cu
criminalul, dar dacă un preot trece pe lângă un om căzut și se
face că nu-l vede, el este complice cu tâlhari care l-au bătut și
l-au lăsat aproape mort pe cel căzut.
Bunul
Samaritean, singurul Străin pe acest pământ - așa cum
L-au declarat și
cei doi în drum spre Emaus deoarece venise din cer, cu care oamenii nu au
legătură - fără îmbrăcăminte Preoțească sau Levitică, fiind în călătorie şi
nu pe același
drum, ci spre cerul din care venise, a
răspuns practic la întrbarea tânărului “..cine
este aproapele meu?” .
Acesta a făcut șase
lucruri importante şi anume:
1. S-a oprit să vadă despre ce este vorba;
2. I-a dezinfectat rănile cu vin;
3. I-a uns rănile cu untdelemn;
4. L-a dus la un han unde l-a supravegheat toată
noaptea;
5. A plătit hangiul pentru ospitalitatea sa;
6. A promis hangiului că se va întoarce,
rugându-l
să
continue ce a început Dânsul și, tot ce va mai
cheltui,
îi va înapoi la întoarcere.
Oricine
suferă, în orice fel, este aproapele meu și eu trebuie să-l ajut,
făcând cele şase lucruri pe care le-a făcut Bunul Samaritean fără bani și
fără plată.
Nu numai că nu a cerut bani, așa cum
se cere astăzi în special la înmormântări, dar Dânsul a plătit totul.
„Fără plată ați
primit, fără plată să dați”.
Lângă
Gara Nord și
lângă hotelul Strasburg din Paris este o frumoasă biserică pe a cărei, foarte
înaltă și
frumoasă turlă, sânt scrise aceste cuvinte: „ȘI CINE ESTE
APROAPELE MEU ?” Trei săptămâni cât am stat
acolo, la hotelul Strasburg, în fața Biserici, în fiecare zi, se
dădea o masă caldă celor săraci (cheltuielile cu această masă fiind suportate din
fondurile primăriei). Am plecat de la Paris cu amintirea celei mai frumoase
sincronizări: sus era întrebarea, iar jos, la masă, era răspunsul.
A
trăi la întâmplare înseamnă a ne coborî atât de mult încât nu se mai găsesc
cuvinte comparative, iar inevitabila moarte va pecetlui, şi nu la întâmplare, o
dreaptă judecată.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu